Beluister dit artikel in audio 🔈
Vanaf 7 april 2025 verandert de manier waarop het CBR het theorie-examen voor het autorijbewijs (categorie B) afneemt. De inhoud van het examen blijft hetzelfde, maar de opbouw en manier van toetsen worden aangepast. Met de vernieuwde opzet wil het CBR het examen duidelijker, overzichtelijker en beter aansluitend maken bij de praktijk. In dit artikel lees je wat er precies verandert en wat dit betekent voor iedereen die vanaf april theorie-examen doet.
Wat verandert er precies aan het auto theorie-examen?
Het vernieuwde examen dat het CBR vanaf april 2025 inzet, richt zich niet op nieuwe leerstof, maar op een nieuwe manier van toetsen. De structuur van het examen wordt aangepast om de samenhang tussen kennis, inzicht en verkeerssituaties beter te beoordelen. Waar het huidige examen nog in drie losse onderdelen is opgedeeld, kiest het CBR nu voor één geïntegreerde aanpak met realistischere vraagvormen. Hieronder lichten we de belangrijkste veranderingen toe.
Aantal vragen: van 65 naar 50
Het huidige theorie-examen (tot 6 april 2025) bestaat uit 65 vragen, verdeeld over drie onderdelen: gevaarherkenning (25 vragen), kennis (12 vragen) en inzicht (28 vragen). In het vernieuwde examen zijn dat er nog maar 50. Deze vragen worden niet langer opgedeeld, maar vormen samen één doorlopend examen.
De afname wordt hiermee compacter en overzichtelijker. Dankzij deze wijziging hoeft de kandidaat zich minder te richten op het behalen van aparte onderdelen en ligt de focus op het geheel: verkeersinzicht, kennis van regels en het correct toepassen in uiteenlopende situaties.
Eén doorlopend examen, zonder aparte onderdelen
In het oude examen worden de drie onderdelen afzonderlijk beoordeeld. Je moet voor elk onderdeel een aparte minimumscore halen om te slagen. In het vernieuwde examen vanaf 7 april 2025 zijn deze onderdelen samengevoegd tot één geheel. Je krijgt één totaalscore: geslaagd of niet.
Deze aanpak voorkomt dat kandidaten zakken doordat ze net onder de grens scoren bij één van de drie onderdelen, terwijl hun totaalscore in orde is. Bovendien sluit het beter aan bij hoe verkeersinzicht in de praktijk werkt: je hebt kennis en inzicht nodig in samenhang, niet los van elkaar.
Niet meer opgedeeld in 3 onderdelen, maar één doorlopend examen
Nieuwe opzet van gevaarherkenning
Het onderdeel gevaarherkenning – zoals we dat nu kennen met statische foto's waarop je snel moet reageren – komt in deze vorm te vervallen. In plaats daarvan wordt gevaarherkenning geïntegreerd in de vragen.
Dat betekent niet dat gevaarherkenning minder belangrijk wordt, integendeel. Kandidaten krijgen nu realistischere verkeerssituaties te zien, waarbij ze moeten inschatten wat er gaat gebeuren of hoe ze zouden moeten handelen. Deze vorm van toetsen is praktischer én sluit beter aan op het rijgedrag in het echte verkeer.
Eén totaalscore, nieuwe slaaggrens
Omdat de indeling en het aantal vragen verandert, is ook de zak-slaaggrens opnieuw bepaald. Je slaagt voor het vernieuwde examen als je binnen 30 minuten minimaal 44 van de 50 vragen goed hebt beantwoord. Voor examens met extra tijd geldt een limiet van 45 minuten, net als nu.
Hoewel de opbouw anders is, is het niveau van het examen gelijk gebleven aan dat van het huidige examen. Er is dus geen sprake van een moeilijker of makkelijker toets. Deze nieuwe normering is volgens het CBR zorgvuldig vastgesteld in samenwerking met onder meer wetenschappers van het RCEC, politie, VVN en andere betrokken partijen.
Wat blijft dan hetzelfde in het theorie-examen?
Hoewel de opzet van het theorie-examen verandert, blijft een aantal belangrijke elementen onveranderd. Kandidaten hoeven zich dus geen zorgen te maken over nieuwe leerstof of extra moeilijkheidsgraad. Hieronder lees je wat hetzelfde blijft als in het huidige examen.
Dezelfde leerstof
De onderwerpen waarop je wordt getoetst blijven exact gelijk. Denk aan verkeersregels, verkeersborden, voorrangssituaties en verantwoord rijgedrag. Wie nu al leert of oefent, kan dezelfde lesstof blijven gebruiken. Er is dus geen andere voorbereiding nodig, alleen de vraagvormen veranderen. Wel kun je extra oefenen op de nieuwe animaties, uiteraard kan dit met behulp van de vernieuwde auto theorie-examen videocursus van Theorie Toppers.
Tijdslimiet blijft hetzelfde
Kandidaten hebben net als nu 30 minuten de tijd voor het examen. Ook de speciale varianten – zoals het examen met extra tijd, begeleiding of een tolk – behouden de vertrouwde 45 minuten. De beschikbare tijd verandert dus niet, alleen de opbouw van de toets.
Gelijk niveau van examen
De moeilijkheidsgraad blijft vergelijkbaar met het huidige examen. Dat is vastgesteld in overleg met onder meer het RCEC, VVN en politie. Hoewel er minder vragen zijn, is de normering aangepast zodat de beoordeling even streng blijft. Het vernieuwde examen is dus niet makkelijker, maar anders ingericht.
Wat betekent dit voor jouw voorbereiding?
De leerstof blijft hetzelfde, maar de manier waarop je ermee moet omgaan verandert. Waar voorheen vooral werd getoetst op losse feitenkennis per onderdeel, draait het nu meer om inzicht en toepassing. Kandidaten doen er daarom goed aan om niet alleen de regels uit het hoofd te leren, maar juist te oefenen met situaties waarin je die regels moet toepassen.
Visuele leermiddelen, zoals korte video’s waarin verkeerssituaties worden uitgelegd, zijn daarbij extra waardevol. Je traint hiermee niet alleen je kennis, maar ook je vermogen om situaties te interpreteren en te voorspellen wat er gaat gebeuren. Precies datgene wat in het vernieuwde examen van je gevraagd wordt.
Wij helpen je slagen voor het nieuwe theorie-examen!
De videocursus van Theorie Toppers sluit perfect aan op de nieuwe examenvorm. In plaats van alleen droge theorie krijg je uitleg in begrijpelijke taal, met veel visuele voorbeelden en verkeerssituaties. Je leert op je eigen tempo, waar en wanneer het jou uitkomt. Ideaal als je visueel bent ingesteld of liever kijkt dan leest.
Onze lessen zijn gericht op het toepassen van kennis, niet alleen het stampen ervan. Daarbij krijg je bij elke vraag extra uitleg: waarom is dit het juiste antwoord, en wat moet je doen in een vergelijkbare situatie? Dankzij animaties en contextgerichte uitleg bereiden we je optimaal voor op het vernieuwde auto theorie-examen.